Expresszvonat verte fel Görénypuszta csendjét

Sokan vannak, akiknek a vonat nemcsak közlekedési eszköz, hanem hobbi is. Az ő kedvükért indulnak nosztalgiavonatok a Balaton-partra, gőzfelhős járatok a Dunakanyarba. A Balkány környéki szántóföldek, akácosok és a megyeszerte nap mint nap látható csehszlovák motorvonat kevésbé látványosak, a feltámadt Cibak expressz – talán évtizedek óta először – mégis rászolgált a gunyoros nevére: háromszor hosszabb volt a megszokottnál, messzebb jutott, mint valaha, s ezúttal üres hely sem maradt rajta. Több mint 12 éve, 2007. március 3-án állt le a személyszállítás a Nagykálló-Biri-Balkány-Nyíradony vonalon, a magyarországi vasúthálózat legcsekélyebb forgalmú szakaszán. A szolgáltatás nem volt éppen 21. századi: naponta két-két vonat indult Nyíregyházáról Balkány felé, illetve vissza, így az utasok is inkább buszra ültek. Az utolsó utáni vonatra viszont az ország minden tájáról, sőt még külföldről is érkeztek utasok a Nyírségbe.

Hogyan, miért támadt fel?

- Mindig is rajongtam a vonatokért – szögezte le Gajdos Márk. – Azért vágtam bele a szervezésbe, mert szeretnék minden hazai vasútvonalon utazni, fotózni és lehetővé tenni ezt a hozzám hasonló érdeklődésűeknek is. Ez a bezárt szakaszokon kizárólag ilyen különvonatokkal lehetséges. Szempont volt a választásnál, hogy ne olyan vonal legyen, ahol minden évben van különvonat, vagy a teherforgalom megmaradt, így ha utazásra nem is, fotózásra akad lehetőség – taglalta az ötletgazda, akinek nem csak a hobbija, a hivatása is a vasút: a MÁV legmodernebb vonatait vezeti.
A Szabolcs Vármegyei HÉV-nek tiszántúli viszonylatban tekintélyes, 165 kilométeres hálózata volt. Az első, Nyíregyháza és Mátészalka közötti, 57 kilométeres vonalukat 1887-ben helyezték üzembe, ezt 1904-ben követte a megyeszékhely és Vásárosnamény között 61 kilométer hosszú sínpár. Hét évvel később, 1911. augusztus 19-én nyitották meg a 21 kilométeres Nagykálló-Nyíradony vonalat. A Magyar Királyi Államvasutak kisvárdai állomásától a Szabolcs Vármegyei HÉV Nyírbakta (ma Baktalórántháza) állomásáig tartó, 26 kilométeres vonalat 1912. szeptember 26-án nyitották meg.
A másik célja az volt, hogy a helybeliek is nosztalgiázhassanak, s mindkettő maradéktalanul teljesült. Telt házas volt a vonat, az egykori utasok minden megállóban, vasúti átjáróban, s a kertek végében is összegyűltek köszönteni, náluk pedig csak a gyerekek integettek lelkesebben, akik életükben először láthatták a Cibak expresszt. Balkányban igazi sokadalom fogadta az utolsó utáni vonatot; az állomáson feltűnt egy csillogó, régi Ikarus is, hogy még érdekesebb fényképek készülhessenek. A névadó megállóban, Cibakon már csak bozót fogadta az expresszt, s Abapusztán is eltűnt az épület a bezárás óta. Rövid hajdú-bihari kitérő után – Nyíradony csak 1950-ig tartozott Szabolcshoz – a nyírgelsei állomást árasztották el a fotósok. A nyírbátori irányváltás után Máriapócs és Kállósemjén következett, mégpedig azért, mert tavasszal felröppent a hír, hogy ezt a vonalat is a bezárás fenyegeti – szerencsére ezt akkor az illetékes Innovációs és Technológiai Minisztérium határozottan cáfolta.

Felkészül: Tiszalök, Tiszadada, Tiszadob

- A vasúttársaságnál örömmel fogadták a kezdeményezést, készségesek voltak mindenben – akárcsak a különvonat személyzete. Volt olyan nyugdíjas mozdonyvezető, aki saját költségén nyomtatott plakátokat. Maximálisan elégedett vagyok a rendezvénnyel, nagyon jó fotók készültek! Sok utas gratulált a szervezéshez, és a helyiek is megköszönték, hogy újra láthattak vonatot a rozsdás síneken – értékelt Gajdos Márk, s elárulta: a második különvonata is megyénkből indul majd. A Tiszalök-Ohat-Pusztakócs vonalon 2009-ben szűnt meg a személyszállítás, de itt is elindulhat az utolsó utáni vonat – a szervezés hamarosan elkezdődik.

Hoványi Péter Drónfotók: Trainspotter Hungary

Forrás: Szabolcs Online
Felkapott
További hírek